Voor elk beroep is een bepaalde selectie van soft skills gewenst, zo ook in de ICT. Veel voorkomende soft skills in de ICT zijn communiceren, analyseren, creativiteit en samenwerken.

Wat zijn soft skills?

Soft skills zijn vaardigheden die betrekking hebben tot je persoonlijke eigenschappen. Deze persoonlijke eigenschappen zijn terug te zien in je manier van werken en de manier waarop je je resultaten behaalt. Voorbeelden van soft skills zijn netwerken, samenwerken, luisteren en adviseren.

Waarom zijn softskills belangrijk in de ICT?

De benodigde soft skills zijn voor elk beroep verschillend, maar bij elk beroep wel van belang. Door de toenemende automatisering in het werkveld zijn soft skills nóg belangrijker geworden om jezelf te kunnen onderscheiden van de rest. Het oplossen van problemen gaat steeds vaker automatisch, maar het opsporen en identificeren hiervan is vaak wel nog menselijk werk. Hoe beter je soft skills hierin zijn, hoe meer je toe kan voegen aan de oplossing.

6 meest gevraagde soft skills in de ICT

De meest voorkomende soft skills die gevraagd worden in de ICT zijn de volgende:

1. Samenwerken

Veel ICT’ers werken in teamverband en zijn vaak afhankelijk van elkaar. Omdat er vaak gezamenlijk aan één product wordt gewerkt of er één specifieke afdeling is voor bepaalde werkzaamheden is het dus van belang dat de samenwerking goed verloopt.  Veel voorkomende samenwerkingsmethodes in de ICT zijn Scrum, Agile en de watervalmethode.

 

2. Communiceren

Bij de bovengenoemde samenwerkingsvormen komt veel communicatie kijken. Bij het evalueren van de voortgang, het bespreken van problemen waar tegenaan gelopen wordt en bij het leveren van ondersteuning is het duidelijk overbrengen van de situatie key.

3. Analyseren

Een ICT’er komt vaak in aanraking met vraagstukken. Het duidelijk in beeld brengen van de situatie, de mogelijkheden tegen elkaar afwegen en de juiste data op orde hebben is een must om de kans op fouten te minimaliseren.

4. Creativiteit

Niet elk vraagstuk in de ICT is zwart op wit. Veel vraagstukken in de ICT zijn klant -of gebruikersgericht en vereisen dus een oplossing op maat. Creativiteit in combinatie met technische vaardigheden maakt het oplossen van betreffende vraagstukken een stuk efficiënter en effectiever.

5. Besluitvaardigheid

In de ICT komt het maken van besluiten vaak voor in het leveren van oplossingen. Zeker zijn van je zaak en hier direct op anticiperen levert een snelle oplossing van het probleem.

6. Transparantie

Hoe eerlijker de situatie wordt weergegeven, hoe sneller en adequater er gehandeld kan worden. Als er problemen zijn moet dit aangegeven worden om deze zo snel mogelijk op te lossen, dit resulteert uiteindelijk in een sneller verloop wat tijd en kosten bespaart.

Je ICT soft skills verbeteren? 

Veel werkgevers geven tegenwoordig de ruimte aan hun personeel voor zelfontwikkeling. Dit kan in de vorm zijn van een opleidingsbudget of gezamenlijke periodieke cursussen en trainingen. Ben je benieuwd naar wat de mogelijkheden zoal kunnen zijn of zou je graag je ICT soft skills willen verbeteren? Schroom dan niet om eens vrijblijvend contact op te nemen!

Contact

Terug naar overzicht