Als werkgever is het van cruciaal belang om het sollicitatieproces serieus te nemen. Het is immers de eerste stap in het vinden van de juiste kandidaat voor de openstaande positie binnen de organisatie. Het voeren van een sollicitatiegesprek is een belangrijk onderdeel van het proces en hierbij is het belangrijk om goed voorbereid te zijn. Hieronder vind je een checklist voor het voeren van een sollicitatiegesprek in 7 belangrijke punten.

Zorg voor een gestructureerde voorbereiding

Neem de tijd om het sollicitatieproces voor te bereiden. Maak een duidelijk plan voor het interview, inclusief de vragen die je wilt stellen en de volgorde waarin je ze wilt stellen. Zorg ervoor dat je op voorhand weet wat je zoekt in een kandidaat, zodat je gerichte vragen kunt stellen om deze eigenschappen te beoordelen. De beste manier om dit te doen is door een CV door te lezen. Hiermee heb je al veel informatie op voorhand. Zeker belangrijk als werkgever zijnde om hierop te letten.

Maak kennis met de kandidaat

Begin het gesprek met een vriendelijke groet en stel jezelf voor. Neem de tijd om de kandidaat te leren kennen door enkele open vragen te stellen, zoals: "Kun je mij vertellen over jezelf?" of "Wat motiveert je om deze functie te willen?" Je hoeft niet gelijk op de zaken over te gaan. Beginnen met een normaal gesprek zorgt er al voor dat de spanning wordt weggehaald tussen werkgever en potentieel werknemer.

Vraag naar de werkervaring

Vraag de kandidaat naar zijn of haar werkervaring. Dit geeft je een idee van de vaardigheden en ervaring van de kandidaat. Vraag bijvoorbeeld naar de functies die hij of zij eerder heeft bekleed en naar de werkzaamheden die hij of zij daar heeft uitgevoerd. In je hoofd is er dan al sneller een match te bedenken tussen werkgever en werknemer.

Beoordeel de vaardigheden

Vraag naar de vaardigheden die de kandidaat meebrengt en hoe deze relevant zijn voor de openstaande positie. Vraag ook naar specifieke projecten of situaties waarin de kandidaat deze vaardigheden heeft toegepast. Dit valt dan toe te passen op de potentiële baan. Bij eerdere werkgevers die in dezelfde branche zaten is dan het niveau goed te testen.

Evalueer de persoonlijkheid

Het is belangrijk om niet alleen de vaardigheden van de kandidaat te beoordelen, maar ook de persoonlijkheid. Dit kan bepalend zijn voor hoe goed hij of zij in de functie past. Vraag daarom naar de werkwijze van de kandidaat en naar zijn of haar aanpak om te bepalen of deze overeenkomt met de organisatiecultuur. Voor sommige werkgevers zelfs nog het belangrijkste punt!

Geef de kandidaat de mogelijkheid om vragen te stellen

Aan het einde van het gesprek moet je de kandidaat de mogelijkheid geven om vragen te stellen. Dit geeft je de kans om de verwachtingen van de kandidaat te peilen en meer inzicht te krijgen in zijn of haar motivatie. Veel vragen vanuit de kandidaat betekent vaak dat ze of kritisch zijn op de rol óf bevestiging willen op bepaalde zaken die belangrijk zijn voor hen. Als werkgever moet je voorbereid kunnen zijn op eventuele vragen vanuit de kandidaat

Maak vervolgafspraken

Als je besluit dat de kandidaat geschikt is voor de functie, maak dan vervolgafspraken om het proces voort te zetten. Leg bijvoorbeeld uit welke stappen nog volgen in het sollicitatieproces en wanneer de kandidaat een reactie kan verwachten. Zo is het voor de kandidaat ook gelijk duidelijk wat er van de werkgever verwacht kan worden.

Conclusie

Het voeren van een sollicitatiegesprek is een belangrijk onderdeel van het sollicitatieproces en het is belangrijk om goed voorbereid te zijn. Interesse in meer tips als werkgever? Neem vooral even contact  op en we helpen je graag aan kandidaten en het vervullen van al je vacatures!

Terug naar overzicht